Beginnen bij de basis

De afgelopen vier weken waren voor mij de eerste vier weken in een trainingsblok. Het eerste trainingsblok na de Olympische Spelen en het eerste blok richting de komende vier jaar voor de volgende Olympische Spelen. Dat betekent dat ik geen spannende activiteiten doe. Terug naar de basis, rustig de kracht en conditie weer opbouwen, om van daaruit door te kunnen richting een nog snellere start. In deze blog geef ik jullie en inkijkje in de krachttraining.

Ik draai momenteel drie krachttrainingen in een week. Drie keer anderhalf tot twee uur zweten in de gym. En het is goed zweten, want het is zo’n 25 tot 30 graden hier in de Verenigde Staten. Dus het is ook in de gym erg warm. Maar wat doe ik nu in z’n krachttraining? Met name veel sets en veel herhalingen, om de conditie weer op pijl te krijgen. Twee trainingen in de week staan echt in het teken van ‘brute’ kracht. Dan doe ik oefeningen zoals deadlift, squat en optrekken. Bij de derde training doe ik een technische krachtoefening, bijvoorbeeld power cleans. Mocht je de oefening niet kennen, klik dan op één van de woorden om één van mijn oude trainingsvideo’s te zien.

Het afgelopen blok was mijn training erop gericht om mijn rug sterker te maken. Uiteindelijk moet ik de snelheid van mijn benen via mijn rug doorgeven naar de slee. Om dit te doen, deed ik naast de eerder genoemde deadlift ook een front squat. Hierbij ligt de stang met gewichten aan de voorkant op je schouders in plaats van op je rug. Voorbeelden hiervan zie je in de trainingsvideo hieronder. Omdat het gewicht aan de voorzijde van je lichaamszwaartepunt ligt moet je rug hard werken om met je romp netjes rechtop te blijven.

Nu is de front squat een oefening die relatief rustig wordt uitgevoerd. Om de rug ook op snelheid te trainen, vergelijkbaar met de snelheid waarmee je voet neerkomt bij het sprinten met de slee, doe ik de technische krachtoefening “hang clean”. Ook die is te zien in de onderstaande trainingsvideo. Omdat ik weinig tijd heb om het gewicht omhoog te bewegen, moet ik door mijn knieën om het op te vangen. In de eerste poging in mijn video houdt mijn rug het nog niet. Maar in de tweede poging wel. Eindelijk is het mij gelukt om een “hang clean” mooi laag op te vangen. Door mijn rug de afgelopen weken te trainen, kon ik dat aan het eind van het trainingsblok wel, wat aan het begin van het trainingsblok nog niet lukte.

Komend blok ziet er vergelijkbaar uit. Dus eens kijken of ik nog verder omhoog kan in gewicht!

Kimberley

By |2018-10-18T11:05:21+00:00juni 6th, 2018|Geen categorie|0 Comments

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.